E-commerce niet te stoppen door Corona
08 september 2021 

E-commerce niet te stoppen door Corona

Het Coranavirus heeft de wereld op zijn kop gezet. We hebben als bevolking een aantal tijdelijke aanpassingen moeten maken zoals afstand bewaren en mondkapjes dragen. Net zoals een virus niet zomaar verdwijnt zijn er ook een aantal commerciële veranderingen die niet zomaar zullen stoppen na de pandemie. Een belangrijke verschuiving op fiscaal gebied is e-commerce ofwel handel drijven via internet. Als ondernemer moet je niet alleen leren leven met een ‘nieuw normaal’, je kunt er ook van profiteren.

Webshops, gefeliciteerd!

In 2020 zou omzet in webshops een explosieve groei doormaken. Online bestedingen en het aantal onlineaankopen steeg met ruim veertig procent. De grootste winnaars waren e-commerce ondernemers binnen de sector Home & Living die een groei van ruim 80% wisten te realiseren. Ook doe-het-zelf, tuin artikelen, sport & recreatie, voedingsmiddelen en IT wisten meer dan een verdubbeling aan omzet te genereren. De grote verliezer in 2020 was uiteraard de toerismesector evenals de horeca die met grote verliezen te kampen kregen.

E-commerce niet te stoppen

iDeal is ideaal

Een andere winnaar tijdens Corona was iDeal, het Nederlandse online-betaalsysteem waar de meeste banken in Nederland in participeren. Snel en veilig betalen via de eigen bankomgeving bleek een recept voor succes met een stijging van 60 naar 69 procent voor het totaal aantal onlineaankopen. Ook creditcards en PayPal rekeningen bleken populair te zijn terwijl cadeaubonnen juist sterk afnamen in populariteit. Het is voor e-commerce ondernemers van belang om consumenten laagdrempelige manieren van betalen aan te bieden. Ook achteraf betalen is online eenvoudig met AfterPay, wat in feite niets anders is dan de ouderwetse eenmalige machtiging.

Ook B2B profiteert van e-commerce

Niet alleen in de Business to Consumer (B2C) markt is online betalen succesvol gebleken, ook in Business-to-business (B2B) wordt er steeds vaker gebruikt gemaakt van betaal links of QR-codes om de drempel voor betalingen te verlagen. Dit heeft als effect dat bedrijven minder lang op hun geld hoeven te wachten en niet zo vaak meer herinneringen sturen. Dit heeft diverse voordelen, als er sneller betaald wordt dan komt bijvoorbeeld het bedrijfsrisico lager te liggen. Meer geld op de rekening betekent meer ruimte om zelf te investeren. Je draagt de BTW liever niet uit eigen zak af bij de kwartaalaangifte. Als de online-administratie op orde is dan hoef je als ondernemer weinig tijd te besteden aan credit en debit kolommen in boekhoudsoftware en kun je bezig blijven met (online) ondernemen. Informeer bij de online boekhouder naar alle mogelijkheden.

De dominantie van Bol en Amazon

Een andere ontwikkeling waar e-commerce ondernemers rekening mee moeten houden is de consolidatie van webshop platformen. Wat we daarmee bedoelen is de invloed van grote merken als Bol, Amazon, Thuisbezorgd en Uber Eats. Dit zijn online verkoop kanalen waar andere ondernemers gebruik van kunnen maken. Ook oude bekenden als Blokker, Wehkamp en Kijkshop hebben zichzelf opnieuw uitgevonden als doorgeefluik voor groothandelsbedrijven of zelfstandige winkels. Zoeken op Bol.com is eenvoudig voor de consument, de retourvoorwaarden zijn duidelijk en betrouwbaar. De ondernemer moet hiervoor wel een flinke commissie betalen waarmee de winstmarge onder druk komt te staan. Een restaurant heeft liever dat er direct in de eigen webshop wordt besteld dan bij Thuisbezorgd, maar dit kan voor klanten een extra drempel zijn.

E-commerce niet te stoppen

Veel online winkels kiezen voor een hybride strategie waarbij ze naast een eigen webshop ook hun producten verkopen via een groot platform. Dit vereist uiteraard wel een goede administratie waarbij verschillende stromen op de juiste wijze verwerkt worden. Ook kunnen leveringsvoorwaarden en bezorgkosten afwijken per kanaal wat het administratief niet altijd eenvoudiger maakt. Laat je vooraf informeren door een boekhouder die e-commerce begrijpt en de juiste koppelingen kan maken om de workflow transparant te houden.

De Belastingdienst kijkt mee

De fiscus is zeker geen koploper als het gaat om digitalisering, toch heeft de Belastingdienst in de afgelopen jaren wel vooruitgang geboekt wat betreft online verwerken van aangiftes en communicatie. Bij het beheer van een webshop is de administratie belangrijker dan ooit. Zo kan een kleine webshop in Zutphen plotseling klanten bedienen in Barcelona, hoe ga je om met deze intracommunautaire transacties? Bij import komen er douane kosten bij en mogelijk BTW, hoe wordt dat verrekend in de boekhouding? En als je kiest voor dropshipping hoe zit het dan met de kosten die je betaalt en de betalingen die je incasseert? Kortom, hoewel e-commerce nieuwe deuren kan openen brengt dit wel nieuwe uitdagingen met zich mee.

Zorg ervoor dat alle inkomsten en uitgaven goed gedocumenteerd worden, hierbij is gelukkig al veel te automatiseren. Het is mogelijk om online jouw fiscale administratie te delen met de online boekhouder, zo heb je altijd een expert die een oogje in het zeil houdt. Nu consumenten en bedrijven hebben ontdekt hoe eenvoudig online winkelen kan zijn zal de groei zich waarschijnlijk verder ontwikkelen. Zorg er dus voor dat je als ondernemer mee kunt groeien, dat is beter dan tegen de stroom in zwemmen.

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen? Neem dan gerust contact met ons op!

Over de schrijver
Reactie plaatsen